آیا اختیار به معنای اعمال سلیقه است؟!
آیا اختیار به معنای اعمال سلیقه است؟!

روزنامه‌ها و در یک کلام رسانه‌های مکتوب در سال ٩٧ با شوک گرانی کاغذ مواجه شدند و در سال جاری این شوک جای خود را به سونامی داد که می تواند کاهش حیرت انگیز روزنامه‌ها، کاهش تعداد صفحات و حتی تعطیلی برخی رسانه‌های مکتوب و بیکار شدن تعداد زیادی روزنامه‌نگار و دست اندرکاران مطبوعات را به دنبال داشته باشد؛ چالشی که عبور از آن حتی برای روزنامه‌هایی طراز اول نیز دشوار خواهد بود.

راهکارهایی برای عبور از چالش های چندوجهی

به گزارش اقتصاد بر خط / اسمعیل حیدرپور اهوازی ؛ در این میان مدیران رسانه‌های مکتوب برای عبور از این چالش‌های چند وجهی راهکارهایی را در دستور کار قرارداده اند که کاهش تیراژ، کاهش تعداد صفحات، افزایش قیمت و تعدیل نیرو از جمله این راهکارها محسوب می‌شوند. هر چند این راهکارها ممکن است از میزان فشار وارده بر مطبوعات بکاهد اما واقعیت این است که همگی این راهکارها حکم مسکن را داشته و درمان قطعی و نهایی برای چالش رسانه‌های مکتوب محسوب نمی‌شوند.

تیراژمطبوعات امروز کمتر از ۵۰۰هزار نسخه است

تلخی ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم براساس داده‌های میدانی سرجمع تیراژ مطبوعات که تا سه سال پیش به یک میلیون نسخه می‌رسید اکنون کمتر از ٥٠٠ هزار نسخه است و این اصلا برای کشوری با جمعیت جوان و دارای سرانه بالای دانشجو، خبر خوبی نیست.

پررنگ شدن نقش رسانه‌های نوظهور

شاید برخی توجیه کنند علت بروز چنین وضعیتی برای روزنامه‌ها پررنگ شدن نقش رسانه‌های نوظهور نزد مخاطبان است که مطبوعات را ضربه فنی کرده است. در پاسخ باید گفت اگر اینگونه باشد پس چرا در ژاپن، آمریکا، هند و انگلیس و بسیاری کشورهای دیگر که خیلی زودتر از ایران شاهد جولان شبکه‌های اجتماعی بودند، شاهد چنین وضعیتی برای مطبوعات نیستیم.

وضعیت وخیم مطبوعات در استان ها

وضعیت مطبوعات در برخی استان ها به مراتب وخیم تر از تهران است به گونه ای که ادامه فعالیت عملا با تردید مواجه است. در استان ها نه تنها مشکل کاغذ وجود دارد، بلکه شاهد توزیع سلیقه ای اداره کل ارشاد در توزیع آگهی ها هستیم. نمونه این چالش را در استان البرز به وضوح می توان مشاهده کرد که صدای مدیران مطبوعات را درآورده است.


ناصر مقدم:ما آگهی ها را بر اساس دستورالعمل طبقه بندی مطبوعات، توزیع می کنیم 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: به طور کلی موضوع کاغذ در اختیار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است و استان ها نقشی ندارند.

ناصر مقدم، در مورد فقدان عدالت در توزیع آگهی ها گفت: ما آگهی ها را بر اساس دستورالعمل طبقه بندی مطبوعات، توزیع می کنیم و هر سه ماه گزارش این توزیع را منتشر می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه ها چگونه می توانند گزارش سه ماهه پایانی سال ۹۷ را رویت کنند، اظهار داشت: این گزارش موجود نیست اما گزارش سه ماهه امسال را در آخر خرداد منتشر می کنیم.

براساس قانون برخورد خواهیم کرد

مقدم در پاسخ به این سوال که یکی از روزنامه ها در استان البرز دو شماره را در یک روز چاپ کرده است، گفت: بنده هم خبر هایی در این رابطه شنیده ام و قرار است کارشناسی لازم برای صحت و سقم آن صورت گیرد و چنانچه واقعیت داشته باشد، با روزنامه مورد نظر بر اساس قانون مطبوعات برخورد می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اظهار داشت: اینکه که همه راضی نیستند درست نیست. قطعا روزنامه و نشریه ای که آگهی دریافت می کند، باید شرایط قانونی را رعایت کند و از طرفی بر اساس قانون ۳۰ درصد اختیار توزیع آگهی ها در اختیار مدیر کل ارشاد استان می باشد.

مدیر مسئول روزنامه دنیای هوادار:متاسفانه شاهد تناقض های زیادی در رفتار مدیران استان هستیم

در ادامه مهرداد تیموری مدیرمسئول روزنامه دنیای هوادارگفت: متاسفانه شاهد تناقض های زیادی در رفتار مدیران استان هستیم. به طور مثال در کمال تعجب عنوان می کنند رسانه هایی که در زمینه ورزش هم فعالیت دارند، نمی توانند آگهی درج کنند، در حالی که شاهدیم بزرگ ترین روزنامه های ورزشی از وزارت ارشاد آگهی می گیرند.

وی افزود: قطعا بر اساس قانون اختیاراتی به مدیران برای انجام بهتر کار ها داده می شود اما این اختیارات نباید در مسیر حب و بغض شخصی و خارج از ضابطه هدایت شود. در استان البرز واقعا آگهی ها بر اساس ضوابط توزیع نمی شود.

منبع:خبرآنلاین

  • نویسنده : اسمعیل حیدرپور اهوازی