همگرایی رسانه جریان اصلی و شبکه اجتماعی
همگرایی رسانه جریان اصلی و شبکه اجتماعی

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: رسانه های جریان اصلی نتوانستند بستر گروه ها و جریان های مختلف سیاسی را به صورت توامان پدید بیاورند در حالی که در شبکه های اجتماعی این اتفاق افتاده است.

به گزارش اقتصاد بر خط ، داود نعمتی انارکی روز پنجشنبه در نشست تخصصی رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی و مخاطب در دانشگاه سوره با اشاره به چالش رسانه های جریان اصلی اظهار کرد: در شبکه های اجتماعی از طیف ها و اندیشه های مختلف حرف های خود را می گویند. 


وی ادامه داد: رسانه باید نیاز مخاطب را شناسایی کند در غیراین صورت دریافت کننده پیام رسانه را پیگیری نمی کند.
نعمتی با اشاره به دیگر چالش ها تصریح کرد: گفتمان رسانه های جریان اصلی با بحران مواجه شده است زیرا این گفتمان در رسانه های اصلی متکی بر عنصر مصلحت است اما در جریان رسانه کنونی مردم مصلحت خود را مدیریت می کنند. 


وی ادامه داد: مردم با توجه به دانش و شناختی که در حوزه رسانه پیدا کردند به سطح بالایی از شعور رسیده و خود مصلحت را مدیریت کرده و مصلحت خود را در اختیار رسانه اصلی قرار نمی دهند. 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: فضای قالب بر رسانه شبکه اجتماعی احساسی بوده و عقلانی نیست . محتوایی که در رسانه شبکه های اجتماعی تولید می شود ماندگاری ضعیفی دارد و صرفا بر احساس تاثیر می گذارد. 


نعمتی از مخاطب به عنوان کسی که محتوا برای او تنظیم می شود، یاد کرد و گفت: افراد به دلایل متعددی اعم از تفریح و سرگرمی، نیازهای شناختی و اجتماعی مخاطب رسانه هستند. 

وی ادامه داد: رسانه های جریان اصلی دارای قدمت بالا بوده و سنتی هستند. 
این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی های رسانه جریان اصلی که بحران زا است، عنوان کرد: ویژگی عمده مطبوعات و صدا و سیما خام فروشی است که به ارائه اطلاعات بسنده می کنند. 


وی ادامه داد:


به دلیل اینکه اطلاعات رسانه های جریان اصلی خام است مخاطبین برای دریافت اطلاعات تکمیلی به رسانه های جدید مراجعه می کنند. 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: افراد در شبکه های اجتماعی از طریق اینترنت محتوای صوتی و تصویری را به اشتراک می گذارند. به گونه ای که به زندگی خصوصی یکدیگر راه پیدا کرده اند و از این طریق مناسبات انسانی را شکل داده و رسانه های نسل جدید هستند. 


نعمتی اضافه کرد: رسانه های نسل جدید فرآیند رفت و برگشتی به وجود آورده اند. در شرایط کنونی جریان رسانه ای پیچیده است و تنوع و امکان دسترسی باعث شده مخاطب از جایگاه گذشته خود به جایگاه تولید و انتشار رسیده و هر شهروند خود یک رسانه است. 
عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما عنوان کرد: در گذشته انحصار جریان رسانه ای در اختیار جریان اصلی بود شکسته شده و امروزه پایان رسانه های سنتی رسیده است.



** همگرایی رسانه جریان اصلی و شبکه اجتماعی 
نعمتی در بخش دیگری اظهار کرد: رسانه جریان اصلی به سمت شبکه ها حرکت می کنند زیرا در آنها چالش به وجود آمده که بین المللی است و هر دو نوع رسانه برای ماندگاری و تاثیر گذاری به سمت همگرایی رفته اند. 
وی با اشاره به برخی بحران رسانه های جریان اصلی، افزود: آنها نتوانسته اند برخی لایه های خبری را از سکوت رسانه ای خارج کنند. 


نعمتی انارکی تصریح کرد: رسانه های جدید محدودیت انتشار ندارند اما مطبوعات در برخی موارد قادر به انجام این کار بنا به دلایلی نیستند حتی در برخی رویداد ها شاهد غیبت رسانه های اصلی هستیم. 
این استاد دانشگاه افزود: شبکه های اجتماعی سرعت انتشار دارند بنابرابن نیاز مخاطب برای خبر به سمت شبکه های اجتماعی می رود.

  • منبع خبر : ایرنا