ورود بانک ها برای تزریق نقدینگی به فعالان صنعت قطعه سازی
ورود بانک ها برای تزریق نقدینگی به فعالان صنعت قطعه سازی

به گزارش اقتصاد بر خط، پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲ شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر […]

به گزارش اقتصاد بر خط، پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲ شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به
خودروسازان با محوریت بانک مرکزی از طریق ۱۲ بانک، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش
ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود
اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز مشخص نشده است.

با آغاز پرداختی بانک ها بویژه ۵۰۰ میلیارد تومانی
که فقط در یک روز (شنبه، چهارم اسفندماه) در حساب قطعه سازان نشست، بارقه های امید
در دل فعالان این صنعت روشن شد اما این روند در ادامه با کندی همراه شد.
در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و
قطعه سازان کشور امروز (شنبه) گفت: کمتر از نیمی از مبلغ وعده داده شده ریالی
(یعنی کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان) تا پنجشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) پرداخت
شد و سرعت پرداختی ها با آنچه مقرر بود فاصله دارد.

به گفته این مقام صنفی، صنعت قطعه سازی همه تلاش
خود را برای افزایش شمارگان تولید به کار گرفته اما محقق نشدن رقم یاد شده فرصت
بزرگی را از آنها گرفته است؛ زیرا پرداخت بدهی های گمرکی، بدهی های بانکی و تسویه
حساب با خارجی ها منوط به دریافت این مطالبات می شود.

وی ادامه داد: قطعه سازان در روزهای پایانی سال باید به پرداخت حقوق، مزایا و عیدی کارگران، تسویه بدهی های مالیاتی، تسویه چک های برگشتی و همچنین پرداخت بدهی ها به خارجی ها برای ترخیص اسناد حمل و اسناد انتقال ارز به شرکت های فروشنده اقدام کنند.
محبی نژاد یادآوری کرد: بخش عمده کانتینرهای مواد اولیه و قطعات مربوط به این صنعت که این روزها اخباری مبنی بر رسوب آنها در بنادر به گوش می رسد، مربوط به پرداخت نشدن این بدهی هاست.
پنجشنبه هفته گذشته رئیس کل گمرک چابهار اعلام کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرک چابهار وجود دارد که با وجود پایان یافتن مهلت قانونی سه ماهه ترخیص آنها هنوز اقدامی برای آنها صورت نگرفته است.

«عزیز شمس» افزود: با توجه به اینکه این ۲ شرکت
خودروساز واردکننده قطعات، مشکلات بانکی را یکی از دلایل ترخیص نشدن اقلام اعلام
کردند فرصت یک ماهه ای به آنها داده شد تا هرچه زودتر اقدام کنند و اگر تا پایان
مهلت دوم نیز اقدامی صورت نگیرد، قطعات به عنوان کالای متروکه اعلام می شود.

محقق نشدن تیراژ برنامه ریزی شده خودروسازان
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان
کشور گفت: در صورتی که بانک ها به وعده داده شده تا هفته پیش عمل می کردند، قطعه
سازان با تامین قطعات می توانستند امکان دستیابی به شمارگان تولید پنج هزار دستگاه
در روز برای ۲ خودروساز بزرگ کشور را فراهم کنند اما این مهم تاکنون امکانپذیر
نشده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان
کشور خواستار آن شد که بانک مرکزی با اعمال فشار به این بانک ها یا ارایه تسهیلات
لازم به آنها، زمینه پرداخت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده را فراهم کند.
به گفته وی، تاکنون بانک دولتی سپه و بانک های
خصوصی (بجز پاسارگاد و پارسیان که پرداختی هایی اندکی داشتند) عملکرد مناسبی از
خود به نمایش نگذاشته اند. 

نقدینگی یاد شده به حساب بیش از ۶۵۰ قطعه ساز که در
زنجیره تامین ۲ خودروساز بزرگ کشور حضور دارند واریز و پیش بینی می شود با تداوم
روند پرداخت ها و افزایش شمارگان تولید قطعه سازان، حدود ۱۵۰ هزار نفر نیروی کار
تعلیق شده صنعت قطعه سازی در هفته آینده های به سر کار بازگردند. 

همچنین قطعه سازان وعده کرده اند با اصلاح قیمت
قطعات که مدارک آنها از سوی خودروسازان در دست بررسی است و تداوم پرداخت ها پیش
بینی می شود ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار تعدیل شده این صنعت و همچنین ۴۰۰ واحد قطعه
سازی که در ماه های گذشته تعطیل شده بودند دوباره به چرخه تولید بازگردند.

  • منبع خبر : ایرنا